Kouluruokailun järjestämisestä on saatu uudet selvitykset jälleen kun OPH selvitti oppilashuollon tilaa. Tulokset antavat totuudenmukaisen kuvan kouluruokailusta. Työmaata kouluruokailussa riittää edelleen. Kyselystä selviää että kolmannes kaikista kouluista tarjoaa lounaan jo ennen klo 10.30. Kenellä on tässä vaiheessa nälkä? Sitten ihmetellään kun lapset eivät syö, tai jos syövät ovat iltapäivällä taas nälkäisiä jos välipalaa ei ole tarjolla.
Ruokailuun varataan yleisimmin puoli tuntia, mutta alakouluista kolmannes antaa koululaisten syödä vain 20 minuuttia tai vähemmän. Lyhyt ja liian aikainen lounasaika kertoo selkeästi arvostuksesta; näissä kouluissa kouluruoka ei ole arvossaan. Kyse on kuitenkin pienistä järjestelyistä.
Entä miten mahtaa toteutua kasvatuksellinen puoli kouluruokailussa? Opettaja ruokailee vain alle puolessa yläkouluissa oppilaiden kanssa, onneksi alakouluissa sentään valtaosassa. Oppilaita ohjataan oikean ateriakokonaisuuden valintaan suurimmassa osassa kouluja, mutta vain harvoissa kouluissa malliateria katetaan oppilaiden nähtäväksi. Olen nähnyt yläkoululaisten lautasia Sitran (Leipätiedotus) hankkeen kuvaamina. Niistä vain muutamat sadasta olivat sitä mitä pitäisi.
Kouluruokailu on yksi terveen yhteiskunnan pilari. Miksi näihin asioihin ei kiinnitetä huomiota?
Tästä raporttiin , sivulta 99 alkaen kouluruokailun tilannetta.
Syömään!
3 viikkoa sitten
En söisi, ellen sitten menisi töihin kuuteen ja pääsisi siten kahden maissa pois. Sitten tuo olisi ok lounasaika. Kouluruokailu on kyllä ihmeellinen asia, piilo-opetussuunnitelmaa piukassa ja rahaa se kaipaisi kipeästi lisää.
VastaaPoistaTodella tärkeä aihe ja asia. Kouluruokailulle pitää saada samanlainen asema kuin on aikuisten lounaalla.
VastaaPoista