keskiviikko 23. syyskuuta 2009

Mitä ne LOHAS -kuluttajat oikein haluaa?

Meitä ns. LOHAS kuluttajia on maailmalla miljoonia, Suomessakin arvio liikkuu noin 800 000:ssa. LOHAS on lyhenne "Lifestyle of Health and Sustainability":stä. Suomeksi siis käsite tarkoittaa ihmistä, jolle sekä oma että ympäristön hyvinvointi ovat merkittäviä kriteerejä toteuttaa elämäntyyliään. Tämä näkyy kaikissa valinnoissa, myös ruokaostoksilla. Nämä ihmiset ovat tiedostavia, ottavat itse selvää, ovat kriittisiä. Heitä ei voi aliarvioida. Heitä tulee koko ajan lisää ja heidän ostopotentiaalinsa kasvaa Suomessakin jatkuvasti.

Lohas -kuluttaja älähtää kun markkinointi menee metsään. Viime viikoina keskustelua on netissä käyty vilkkaasti blogeissa mm. siitä, millä argumentein tuotteita voi markkinoida ekologisiksi. Kun valmisruokapakkaus on kierrätettävä, se ei enää riitä ekologisuuden perusteeksi. Lohas-ihminen nimittäin tietää, että pakkauksen osuus koko ruokapaketin ympäristövaikutuksesta on maksimissaan vain parin prosentin luokkaa, eniten ympäristökuormaa aiheuttaa itse paketin sisältö (mistä se ruoka koostuu) ja valmistusprosessi.

Mistä saadaan näille lähes miljoonalle suomalaiselle tuotteita, tavaroita, palveluita, jotka täyttävät heidän hyvän elämän kriteerit? Tässä on haastetta ruokateollisuudelle.

LOHAS on oma elämäntyylinsä, jossa arvostetaan aitoja asioita, syödään luomu- ja lähiruokaa, luetaan tarkkaan pakkausselosteet, mietitään mitä tarvitaan ja miksi. He ymmärtävät miten heihin yritetään vaikuttaa; sen takia väärään osunut argumentti saa aikaan huutomyrskyä.

Sähköinen media on mahdollistanut aivan uudella tavalla tiedon levittämisen, asioiden vertailun. Jos Lohas-ihminen on jostain tyytymätön, sen tietävät kohta kaikki tutut. Samoin myös toisin päin; hyvää tuotetta tai palvelua mainostetaan auliisti. On olemassa Lohas-portaaleja ja ryhmiä, joissa tätä keskustelua käydään. Fiksuimmat palveluiden ja tuotteiden valmistajat ovat soluttautuneet näihin kanaviin, sillä niistä selviää se mitä LOHAS haluaa. Näiden ihmisten haluja kannattaa selvittää, sillä he ovat kuluttajia, joille hinta ei ole ensimmäinen valintakriteeri.

3 kommenttia:

  1. Hei, olen kovasti samaa mieltä siitä että LOHAS-kuluttaja on tulevaisuuden kuluttaja.
    Mutta kuinka moni markkinointisuunnittelija on kuullut LOHAS-termistä? Tuotekehittäjistä puhumattakaan. Entäs firmojen omistajat ja toimitusjohtajat? Kaupan sisäänostajat?
    Kyllä tässä on vielä sarkaa kynnettävänä. Periksi ei silti anneta!

    VastaaPoista
  2. tunnistin heti itseni tästä ryhmästä ja olen luotsannut yritystäni nyt omien arvojeni suuntaisesti ekologisempaan. toukokuussa Tukkatalosta löytyy jo 4 ekokampaajaa :)!!

    VastaaPoista
  3. Jos kokonaisvaltainen yritysvastuun toteuttaminen ympäristöarvojen lisäksi kiinnostaa, katso www.verso.info. Suomalainen Verso Globe auttaa yritystä kehittymään vastuullisemmaksi ja viestimään siitä oikein - aidolla läpinäkyvällä tavalla ja vielä kansankielellä Mukana on jo hyvä joukko yrityksiä, jotka ovat sitoutuneet viestimään teoistaan avoimesti, hyvänä esimerkkinä Haikon Kartano, jonka yritysvastuuprofiiliin voi tutustua osoitteessa http://verso.info/?page_id=101&profile_id=322. Profiilin kautta voit ottaa yhteyttä myös yritykseen ja/tai Versoon ja antaa suoraa palautetta tai ideoita kehittymiseen. Verso Globe tekee työtä yritysten johdon kanssa, haluamme painottaa että sitoutuminen on tapahduttava yritysjohdon tasolla ja jalkautettava joka tasolle.

    VastaaPoista