torstai 2. heinäkuuta 2009

Ny Nordisk Mat -ohjelma jatkuu

Vuonna 2004 joukko Pohjoismaisia eturivin keittiömestareita julkisti "Kokkimanifestin". Pohjoismaiden Ministerineuvosto perusti pari vuotta tämän jälkeen Ny Nordisk Mat ohjelman, jonka ideologinen perusta on Kokkimanifestissa.

Kolmivuotinen Ny Nordisk Mat -ohjelma on ollut ministerineuvoston kannalta menestys. Se on konkreettisesti saattanut Pohjoismaat yhteen kaikkia koskettavan teeman eli ruoan ympärille. Uudesta Pohjoismaisesta Ruoasta ja Keittiöstä on tullut ilmiö, joka on noussut viime vuosina koko maailman tietoisuuteen. Pieni osa Pohjoisen keittiön menestyksestä kuuluu ohjelmalle, suurimman työn ovat kuitenkin tehneet kymmenet asiaa edistävät keittiömestarit ympäri Pohjolaa.

Mitä on Uusi Pohjoinen Ruoka? Kokkimanifestissa kuvataan Uutta Pohjoista Ruokaa. Ruoka kuvaa arvojamme, luontoamme ja etiikkaa. Se on puhdasta, yksinkertaista, tuoretta ja sesongin mukaista ja perustuu raaka-aineisiin, jotka kasvavat Pohjoisessa ilmastossa, maaperässä ja vesissä. Kokkimanifestissa painotetaan maukasta, mutta terveyttä ja hyvinvointia edistävää ruokaa. Manifesti puhuu myös kestävästä tuotannosta, eläinten hyvinvoinnista, uusista käyttötavoista traditionaalisille ruoka-aineille.

Pohjoismaiden maa- ja kalatalousministerit tekivät tänään Islannissa päätöksen jatkaa Ny Nordisk Mat -ohjelmaa. Seuraava viisivuotinen ohjelmakausi tulee olemaan hyvin viestintäpainotteinen. Tavoitteena on edelleen vahvistaa Ny Nordisk Mat -brändiä. Erityinen tavoite on luoda pohjoismaisesta ruokavaliosta samanlainen käsite kuin Välimeren dieetistä. Tähän on täydet mahdollisuudet, sillä pohjoiset raaka-aineet ja ruoanvalmistustavat ovat terveellisen mutta hyvänmakuisen ruokavalion perusta. Tästä "pohjoisesta ruokavaliosta" olisi paljon ammennettavaa niin kaupallisesti kuin esimerkiksi julkisissa keittiöissäkin.

Mennyt ohjelmakausi arvioitiin, ja se sai pääosin positiivisen arvion. Suurimmat parannuskohteet liittyivät ohjelman sitomiseen kansallisiin ohjelmiin sekä maaseutuohjelmiin.

Harvat yhteispohjoismaiset projektit konkretisoituvat niin, että niistä olisi taloudellista hyötyä. Uuden Pohjoismaiden Ruoan kohdalla mahdollisuudet ovat olemassa. Elämysruoasta ja kokemuksista on valtava kysyntä, turismi tulee lisääntymään. Ruoka on elämystuote, josta ollaan valmiita maksamaan. Uuden Pohjoisen Ruoan brändäys on haasteellista mutta onnistuessaan vaikutukset näkyvät Suomessakin.

Suomalainen ruokakulttuuri on osa Uutta Pohjoista Ruoka -ideologiaa. Jos toimimme Kokkimanifestin ajatusten mukaan, olemme osa suurta Pohjoisen Ruoan -liikettä; olemme itse sitä tekemässä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti