Viikon ehdoton valopilkku oli Raisio, joka teki sen mitä sen piti tehdä eli toi viime vuonna ensimmäisenä hiilijäljestä kertovan merkin tuotteisiinsa. Osin kiistelty ja debattia tutkijapiireissä herättänyt merkki oli pelin avaus ja rohkea veto. Se oli mielestäni merkittävin asia mitä moneen vuoteen on tapahtunut ruokasektorilla. Toivottavasti esimerkin imussa muutkin alan yritykset rohkaistuvat ja alkavat kertoa kuluttajalle faktaa ruoan tuotantoketjun ympäristövaikutuksista. Pikku hiljaa meitä kuluttajia on alettava opettaa asiaan.
Mikä on parasta laman torjuntaa? Se että pistetään rahaa ruokaan, nautitaan ruoasta, mietitään missä se on tuotettu, onko se työllistänyt kanssaihmisiä ja kuinka pitkän matkan se on kulkenut kauppaan. Viedään perheet ravintolaan syömään ja saadaan edes sillä hieman luksusta elämään. Ja ennen kaikkea: tehdään ruokaa kotona itse alusta saakka raaka-aineista, joiden käyttämisestä tulee hyvä mieli.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti