MTT:n ja suomalaisten ruokaketjun yritysten yhteinen Climate Communication -hanke on käynnistänyt kansallisen keskustelun ruoan hiilijalanjälkimerkinnöistä. Pystytäänkö Suomessa päätymään yhtenäiseen merkintätapaan vai tuleeko meille merkkiviidakko, joka on vallalla Euroopassa?
Hiilimerkinnät ovat nousseet keskiöön kun puhutaan ruoan ympäristövaikutuksista, sillä ne ovat lähes ainoa ympäristövaikutusluokka, joka on suhteellisen helposti laskettavissa. Ruoan hiilijalanjäljen pienentäminen on on noussut keskusteluun, kuten autojen CO2 päästöt tai asuntojen tai laitteiden ekotehokkuuden parantaminen muutama vuosi sitten.
Merkkikeskustelun yksi draiveri juontuu siitä että ympäristötietoisuus on noussut tärkeäksi kuluttajavalintoja ohjaavaksi trendiksi terveellisyyden, mielihyvän ja helppouden ohella. Muutama vuosi sitten vain muutama prosentti suomalaisista yhdisti ruoan ja ympäristövaikutukset, nyt jo yli miljoona suomalaista etsii vastausta miten yhdistää hyvä elämä, niin itsensä kuin ympäristön kannalta. Suomalaisista 35% sanoo olevansa valmiita toimimaan, 39% sanoo että vastuullisuudella on merkitystä ostopäätökseen, sanovat tutkimukset.
Kuluttajat haluaisivat toimia, mutta eivät välttämättä pysty, sillä ei ole riittävästi tietoa, mutta ennen kaikkea ei ole mahdollisuuksia toimia niin kuten haluamme sillä meillä ei ole niitä tuotteita joita ostaa.
Hiilijalanjälki-merkit ovat eräs keino viestiä kuluttajalle syömisen ympäristövaikutuksista. Maailmalla hiilimerkintöjä on useita, Suomessa vain yksi tällä hetkellä. Merkinnät ovat kirjavia, niitä on lähes parikymmentä, ne on laskettu eri tavoin, niitä ei voi täysin vertailla, ne ovat asiantuntijoillekin vaikeita sillä yhtenäisiä pelisääntöjä ei ole maailmalla vielä luotu. Tarvetta niille kuitenkin olisi sillä tutkimusten mukaan 70% eurooppalaisista haluaisi tehdä CO2 merkinnän pakolliseksi!
Ruokaketjun tehtävä on tehdä asia niin yksinkertaiseksi että kuluttajan päätöksenteko helpottuu - ja ylipäänsä mahdollistuu. Kuluttajan ei tarvitse olla avaruustieteilijä pystyäkseen valitsemaan oikein itsensä ja ympäristön kannalta.
Oleellistahan on, että käytetään mitä tahansa merkintää, sen on oltava uskottava, luotettava ja ymmärrettävä ja että ohjattava kuluttajan käyttäytymistä tässä tapauksessa syömistä ja ruokavalintoja oikeaan suuntaan.
Lue tiedote Climate Communication hankkeesta.
Syömään!
3 viikkoa sitten
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti