perjantai 13. helmikuuta 2009

Tulosviikon lämpimäisiä

Pörssiyritykset ovat julkaisseet tällä ja viime viikolla kilvan viime vuoden tuloksiaan. Vuoden 2008 lopulla alkanut taantuma ei ole vielä kovin iskenyt ruokabusinekseen, onhan meidän syötävä kuitenkin joka päivä. Päivittäistavarakauppaa hallitseva ketju kertoi eilen kavattaneensa ruokamyyntiään lähes 13 % viime vuodesta. Ja se kakkosketju raportoi männä viikoilla privat label myynnin kasvaneen; tämä saattaa johtua ensisijaisesti hinnan perusteella ostavien joukon kasvusta. Lamautukset ja synkät talousuutiset pistävät kuitenkin yhä useamman tarkkailemaan ja valitsemaan ostoskoriinsa mahdollisimman halpaa apetta.

Viikon ehdoton valopilkku oli Raisio, joka teki sen mitä sen piti tehdä eli toi viime vuonna ensimmäisenä hiilijäljestä kertovan merkin tuotteisiinsa. Osin kiistelty ja debattia tutkijapiireissä herättänyt merkki oli pelin avaus ja rohkea veto. Se oli mielestäni merkittävin asia mitä moneen vuoteen on tapahtunut ruokasektorilla. Toivottavasti esimerkin imussa muutkin alan yritykset rohkaistuvat ja alkavat kertoa kuluttajalle faktaa ruoan tuotantoketjun ympäristövaikutuksista. Pikku hiljaa meitä kuluttajia on alettava opettaa asiaan.

Mikä on parasta laman torjuntaa? Se että pistetään rahaa ruokaan, nautitaan ruoasta, mietitään missä se on tuotettu, onko se työllistänyt kanssaihmisiä ja kuinka pitkän matkan se on kulkenut kauppaan. Viedään perheet ravintolaan syömään ja saadaan edes sillä hieman luksusta elämään. Ja ennen kaikkea: tehdään ruokaa kotona itse alusta saakka raaka-aineista, joiden käyttämisestä tulee hyvä mieli.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti