sunnuntai 31. toukokuuta 2009

Persoonallista ja tuoretta ruokaa

Mitä on tapahtunut? Vuosia on puhuttu kauniita sanoja paikallisen ruoan puolesta, lähes koko ketjun ja viranomaisten suulla. Juurikaan mitään mullistavaa ei ole kuitenkaan ole tapahtunut - ennen kuin nyt.

Männä viikolla TEM päätti selvityttää miksi paikallinen ruoka ei pääse kauppojen hyllyille. Selvitys koskee kaupan hankintaketjujen avoimuutta sekä hankinta- ja osto voimaa. Vihdoin asiaan tartutaan. Selvityksen pitäisi valmistua pikavauhtia, ja sen tuloksia käytetään mm. kilpailulain uudistamisessa.

Suomessa ei ole ollut moniakaan paikalliseen ja lyhyen toimitusketjun ruokaan
erikoistuneita liikkeitä, paitsi Porvoossa, Heinolassa, Kausalassa ja parilla muulla paikkakunnalla. Helsinki saa oman liikkeensä huomenna kun ytimeen avataan pientuottajien tuotteisiin ja luomuun erikoistunut maatilapuoti. Kyllä sitä on odotettukin. Jää nähtäväksi miten me kuluttajat hoidamme asian kotiin, eli tulemmeko käyttämään puotia. Tässä fiilistelyssä skeptikkovirkamies - asenne nostaa kuitenkin päätään kun tietää miten vaikeaa on välillä ollut kauppahalleilla, jotka nyt osittain kilpailevat samalla markkinalla uuden puodin kanssa. Toivottavasti kaikki löytävät ja pitävät asiakaskuntansa ja hallienkin elämä vilkastuu ja saa uutta imua maatilapuodin myötä.

Hesari kirjoitti tänään sunnuntaina kahviloista, ja nimenomaan sellaisista, jotka ovat erikoistuneet tuoreeseen lähi- ja luomuruokaan. Tuoreus, aitous ja rentous purevat. Ehkä kulttuurimme täällä Suomessa on vihdoin muuttumassa samaan suuntaan kuin muualla maailmassa on nähty jo vuosia sitten tapahtuneen. Viime vuonna New Yorkissa käydessäni olin viikon aivan pyörällä päästäni, sillä New York oli täynnä tuoretta tavaraa ja luomua tarjoavia kahviloita ja kauppoja. Aivan mahtavia tuorepuristettuja mehuja ja fressejä salaatteja, mielettömiä patonkeja kymmenillä erilaisilla täytteillä. Aivan ytimessä oli pelkkää luomua ja paikallista ruokaa tarjoavia suunnattoman suuria kauppoja, jotka menestyivät ilmeisen hyvin taantumasta huolimatta. Kävimme pyhiinvaellusmatkoilla ruokakaupoissa ihastelemassa valikoimia ja esillepanoa. Ihmettelimme miten kauniisti hedelmät oli aseteltu asiakkaiden saataville.

Mistä on siis kyse? Siitä että monet ihmiset haluavat tietää ruokansa alkuperän, kuka sen on tuottanut ja mitä sen reitillä lautaselle tai kuppiin on tapahtunut. Tiedon haluaminen on hyvä asia. Ja ruokaketjun tehtävä on kertoa kuluttajille. Pikkuhiljaa siis täällä Suomessakin…

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti