perjantai 17. kesäkuuta 2011

"Ilkka Ala-Rotu, ProLuomu: Luomu ei ole trendi vaan vastaa asiakkaan tarpeisiin"


ProLuomu kutsui yhteistyöhön suomalaista ruoan arvoketjua tänään Tieteiden talolla. Iltapäivässä kuultiin mm. päivitetystä luomustrategiasta.

Ruoan merkitys on muuttunut, erikoistuneet ja yksilölliset tarpeet ovat lisääntyneet. Terveellisyys, aitous, harkittu erikoistuminen, eettisyys ja ekologisuus vastaavat kaikki luomun kuluttajatrendiin, sanoi Ilkka Ala-Rotu SOKsta.

Tällä hetkellä luomutuotteiden kysyntää on enemmän kuin tarjontaa, etenkin peruselintarvikkeista puuttuu luomuvalikoimaa (leipä, liha, jalosteet). "Luomumyynnin potentiaali on x3 nykyiseen verrattuna", summasi Ala-Rotu.

Luomuala on jäänyt aiemmin 2006 sorvatuista tavoitteistaan jälkeen. Marja-Riitta Kottila ProLuomusta esitteli uusia avauksia strategiatyössä. Kansallinen luomustrategia ei ole ottanut tähän mennessä täysillä tuulta, mutta nyt on näköpiirissä aiempaa tiiviimpää ja yhtenäisempää toimintaa koko ketjulta ProLuomu -katon alla. Luomustrategian arvona on vastuullisuus ja hyvinvointi, minusta se on ainut oikea valinta. Visiona on arkipäiväistää luomu: että luomu on osa kuluttajien ja ketjun toimijoiden arkea. Jotta luomusta tulisi arkea, on:
1) saatava luomuvalikoima kuntoon ja kolminkertaistettava markkina
2) saatava toimijat parempaan yhteistyöhön
3) säilyttää luomu luomuna, sillä on oma lisäarvonsa, (ei ole melkein luomua) Uudenlaisia ajatuksia ketjuun ja toimijoille; luomu ei ole sitä että vain jätetään lannoitteet pois

Minna Kurunsaari Keskosta valotti kaupan ajatuksia aiheesta. Kuluttajajoukko on laajentumassa, luomusta tulossa kestävän kehityksen suunnan näyttäjä; se on paremmin nyt kaupallistettavissa kuin ennen. Luomu tullut myös osaksi kaupan omien merkkien maailmaa. Suomalaisuus on luomussakin tärkeä; yli puolet pitää kotimaisuutta erittäin tärkeänä. Neljännes suomalaisista sanoo ostavansa luomutuotteita aina kun mahdollista; tämähän ei pidä paikkaansa mutta kertoo asenteista. Kauppa haluaa puhutella etenkin nuorisoa ja yrittää mennä sinne missä nuoriso aiheesta puhuu (SoMe jne). Luomua ostavat eniten vanhemmat ihmiset jotka hakevat aitoja makuja. Kauppa on ProLuomun kautta sitoutunut luomun kasvuun.

Tuottajien puolesta puhunut MTK:n johtaja Sahi sanoi että luomu on kuitenkin vain yksi juttu mitä kuluttaja vaatii. MTK ei halua vastakkainasettelua luomun ja tavanomaisen välille - no eipä kukaan muukaan sitä halua. Sahi halusi ymmärrystä siihen että tuotanto elää eri rytmissä kuin kysyntä. Viljelijät ovat odottavalla kannalla, tukipolitiikka ja CAP- uudistus lienee vihertävän entisestään yhteistä maatalouspolitiikkaa. Tuottajajärjestö oli tänään ainut ruokaketjun osanen, joka listasi enemmän miinuksia kuin plussia luomun suhteen.

Odotukset luomun osalta ovat korkealla niin busineksessa kuin (joidenkin) virkamiestenkin mielissä. Mitähän siellä hallitusohjelmassa on vai onko? Selvinnee tänä yönä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti